Andalusië 2014

Nu ik bij meerdere al over jullie welbestede vakantie heb kunnen lezen, wil ik jullie mijn vakantie ervaring van dit jaar niet onthouden.

Zoals de meeste van jullie wel weten, stond er in juni een fly-and-drive naar Andalusië op de agenda. We vlogen van A’dam naar Malága (Zuid Spanje) en daar stond een huurauto al voor ons klaar. Helaas niet de gereserveerde Peugeot 308, maar een BMW. Vriendlief vond dat wel leuk, ik was er in het begin iets minder van gecharmeerd maar het bleek een prima wagentje.

In Malága hadden we onze eerste overnachting. De volgende dag zijn we gelijk vertrokken richting Ronda. We reden door prachtige landschappen met hier en daar mooie zonnebloemvelden. Ronda is een super gezellig stadje wat voornamelijk bekend staat op z’n prachtige hoge kloof en aquaduct. Maar ook heeft dit stadje een prachtig stierenarena. (let wel, ik houd absoluut niet van deze nare traditie).

Na Ronda reden we door naar Chiclana, waar we 3 nachten zouden slapen. Het hotel lag midden in het stadje. Enig nadeel was dat juist die 3 dagen dat wij er waren, er ook een fiësta was (lees: kermis). Dit betekende dat 99% van de winkels en restaurantjes gesloten waren, 3 dagen lang! Dat was wel jammer.

Vanuit Chiclana zijn we een dag naar Cádiz gereden. Een grote, moderne stad maar met een prachtig historisch gedeelte, helemaal omringd door de zee. Leuke pleintjes, steegjes en kerken. We hebben 2 bruiloften gezien, de Spanjaarden weten daar wel raad mee. Iedereen zag er prachtig uit!

Collage 1

Boven: Ronda. Onder: pleintje in Cádiz (links), bar in Chiclana (rechts)

Ook hebben we 1 dag gewoon wat rond gereden in de buurt van Chiclana en kwamen uiteindelijk uit bij Vejer de la Frontera. Dit is een van de vele ‘pueblos blancos’, ofwel een wit dorp. Dit super schattig en pittoreske dorpje lag hoog op een berg en in het dorpje zelf was het ook flink stijl af en toe. Het uitzicht was adembenemend.

Collage 2

Boven: Vejer de la Frontera (links) en het uitzicht vanaf dit dorp (rechts). Onder: Paëlla (rechts). Bar in Jaén (links).

Na Chiclana gingen we naar het volgende hotel, in de buurt van Sevilla. Hier bleven we 2 nachten in een super mooi hotel waar we een hotelkamer met 2 verdiepingen hadden! Boven hadden we de badkamer en een 2-persoonsbed en beneden stonden nog eens 2 éénpersoonsbedden en een zithoek met t.v. en grote kast, minibar en kluisje. Er was een goede busverbinding vanaf het hotel naar Sevilla. We hebben ons in Sevilla uiteraard ook weer uitstekend vermaakt. De prachtige Santa Maria kathedraal was zeker de moeite waard! En uiteraard het Alcázar: een paleis met een mooi aangelegde tuin. En ook al zit je midden in de stad, in die tuinen heerste uiterste rust! Heel apart. We wilde eigenlijk nog een flamenco show bijwonen, maar dit vonden we veel te duur (€ 35,- p.p. voor een uur). Gelukkig hebben we nog wel mooie dames op straat zien dansen. Later bleek er nog een leuk tentje te zijn, waar je gratis (!) naar een show kon kijken, maar dit begon pas op het moment dat onze laatste bus terug ging… helaas.

Collage 3

Boven: Santa Maria Kathedraal (rechts). Alcázar (links). Onder: Las gambas (rechts). Bougainville (links).

Na ons verblijf in Sevilla gingen we de volgende dag weer verder met de auto naar Jaén. Onderweg zijn we gestopt in het mooie Cordóba! Ik wilde heel graag naar de Mezquita. Wauw, wat was dat mooi! Een moskee, met in het midden een kathedraal. Prachtig! Ook het stadje Cordóba is super schattig. Een Moorse wijk met allemaal kleine witte straatjes, met overal bloempotjes tegen de muur en kleine winkeltjes. We moesten wel op de tijd letten, want het volgende hotel was nog een uur rijden en ’s avonds moest Nederland voetballen en dat wilde we natuurlijk niet missen. We vervolgden onze weg naar Jaén waar we in een idyllisch hotel verbleven. Wel ‘in the middle of nowhere’ maar wat een rust! We vonden een klein barretje waar we voetbal konden kijken en naderhand lekker hebben gegeten.

Jáen hebben we verder niet bekeken. De volgende ochtend zijn wij in een keer doorgereden naar Granada. We hadden een simpel, maar net hotel aan de rand van de stad. Ook hier konden we met de bus, voor een klein prijsje, makkelijk op en neer naar de stad. En wauw, wat is Granada een fijne stad! Super gezellig, veel verschillende ‘soorten’ mensen. Veel straatartiesten, arabieren, zigeuners, toeristen (uiteraard), …. genoeg om te kijken dus! We hadden online kaartjes besteld voor het Alhambra welke we de eerste dag in Granada vast gingen ophalen. De volgende dag stond dit op het programma. Dit was werkelijk waar de kers op de taart. Prachtig!! We hebben er van 14:00 tot 20:00 rondgelopen en hebben onze ogen uitgekeken naar al het moois wat daar staat. Het paleis is werkelijk beeldschoon, maar ook de tuinen en het fort waren de moeite waard!

Collage 4

Boven: uitzicht over Granada (links). Alhambra (rechts). Onder: Alhambra (links) Mijas (rechts)

Na 9 dagen rondrijden door Andalusië, was het nu tijd voor de laatste plek: Mijas, een dorpje aan de Costa del Sol. We zaten in een enorm groot hotel, heel massaal, maar de kamers waren perfect! Lekker ruim, schoon en een balkon met uitzicht op zee! We hadden half-pension, maar al dat massale daar houden wij niet van. We hebben het 1 avond geprobeerd, maar zijn de dagen daarna toch maar gewoon zelf op zoek gegaan naar gezellige restaurantjes.

Collage 5

Boven: het hotel (links). Bij het zwembad. (rechts). Onder: Uitzicht vanaf het balkon (links). Uitzicht vanaf het bergdorpje Mijas (rechts).

We hebben hier 5 dagen doorgebracht. Lekker uitslapen, terrasjes pakken, het bergdorpje Mijas bezocht (ook een pueblo blanco), naar een vlindertuin geweest en een krokodillenpark bezocht. We hebben ook nog een Spaans feest meegemaakt: San Juán. Dit is een viering voor het begin van de zomer. Op de standen waren vele vreugdevuren, live muziek en veel feestende Spanjaarden. Super gezellig en leuk om dit mee te maken! Ook gingen we een middag naar Marbella, waar we ons vergaapte aan de dure jachten en auto’s (Porsche, Austin Martin, Ferrari, .. etc).

Collage 6

Boven: Marbella (links), Uitzicht vanaf Mijas (rechts). Onder: Krokodillenpark (links). Vreugdevuur op het strand van Mijas (rechts)

We hebben ons top vermaakt! En ik heb toch een redelijk woordje Spaans kunnen spreken, erg leuk! Nu kijken we uit naar ons volgende tripje naar Spanje… Wij gaan namelijk in September 5 dagen naar Barcelona!! Yeah!

1. #1 door Wanda op 12 augustus 2014 - 17:42

Eindelijk een verslag met lading foto’s! Leuk om te lezen meid! Andalusië staat ook op ons lijstje, vooral nadat we vorig jaar het zeer toeristische Costa Brava hebben herontdekt, smaakt het naar meer Spanje. Leuk dat jullie straks nog naar Barca gaan!

2. #2 door gewoonhanny op 12 augustus 2014 - 20:04

Dat is een mooie vakantie geweest. Veel gereden, veel gezien. Mooie collages heb je gemaakt van de hoogtepunten.
    Heerlijk om straks naar Barcelona te gaan. Staat al jaren op mijn verlanglijstje.

3. #3 door Insoon op 13 augustus 2014 - 09:43

Nog nooit geweest, maar het ziet er daar prachtig uit! Leuk dat jullie op verschillende plekken zijn geweest en zoveel gezien hebben, mooie foto’s! Heerlijk dat jullie in september nog een paar dagen naar Barcelona gaan 🙂

4. #4 door Lia op 13 augustus 2014 - 15:23

Hallo , ik reageer even op jou reaktie .
    Het was voor mij ook de eerste keer , en inderdaad niet bijzonder , maar ze moeten wel rekening houden met de mogelijkheden .Het waren eigenlijk de schuiten waar men vroeger de groente ,mee vervoerden en dan de bruggen .
    De dames met grote rokken zijn 1 geworden las ik in de krant .
    Het bloemencorso van Aalsmeer moet je gezien hebben , dat is gigantisch .
    Groetjes Lia

5. #5 door iliveformydreams.com op 13 augustus 2014 - 17:06

Leuk verslag met mooie foto’s! Erg leuk om te zien & lezen

6. #6 door Mrs. T. op 13 augustus 2014 - 17:19

Zo, dat ziet er allemaal geweldig uit zeg.

7. #7 door Yvon op 14 augustus 2014 - 03:05

Dat is niet mis, een hele leuke vakantie zo te lezen & zien!
    En Barcelona in het vooruitzicht, tof!

8. #8 door liefmeisje1988 op 14 augustus 2014 - 08:15

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad.
    Mooi vooruitzicht heb je nog in het verschiet liggen.

9. #9 door Marcella op 15 augustus 2014 - 15:34

Wauwww, wat hebben jullie veel tofs gezien en gedaan! Klinkt als een heerlijke trip en de foto’s illustreren dat. Ik zou graag nog es door Andalusië reizen, lijkt me zooo mooi daar onderin Spanje!

10. #10 door friend A op 16 augustus 2014 - 14:30

Hola guapa! Tja, Spanje en de Spanjaarden wat zal ik erover zeggen;-) Wij komen al heel wat jaren in dit mooie land en vooral de diversiteit maakt het zo leuk. Elke streek is weer anders maar ieder met hun eigen charme. Andalusie vonden wij ook geweldig en daarom staan Granada en Ronda nog op ons lijstje to see;-) Cordoba en Sevilla zijn echt mooie en relaxte steden vol cultuur en lekker eten. Leuk joh dat je je nu ook verstaanbaar kunt maken in t spaans, nu mag jij de volgende keer voor mij bestellen 😛