Zwarte Piet

Even over de discussie die de afgelopen weken Nederland in z’n ban hield: Zwarte Piet.

Ik vind zelf belachelijk dat mensen eisen dat wij ons traditionele kinderfeest moeten afschaffen omdat dit racistisch zou zijn. Ik heb Zwarte Piet, vroeger toen ik klein was, echt nooit als een slaaf gezien. Op zich zou er best wat aan het uiterlijk van Zwarte Piet verandert kunnen worden. Zoals in A’dam, dat niet alle Pieten ‘kroeshaar’ krijgt, maar allerlei soorten haar. Het idee om de gouden oorbellen uit te doen (omdat dit naar slavenij zou wijzen) en de lippen allerlei verschillende kleuren te maken, dat vind ik persoonlijk dan weer een beetje onzin. Misschien moeten ze de pieten wat minder ‘overall’ zwart maken. Maak het zo dat het inderdaad lijkt alsof ze onder het roet zitten door zwarte vegen te schminken. Gekleurde Pieten lijkt me ook een beetje raar, maar goed anno 2013 mag er best wat veranderen, dus misschien is het wel leuk.

Dus, als je het aan mij vraagt mag er best wat veranderd worden als daardoor de ophef in Nederland ophoud. Maar een leuk, traditioneel feest als Sinterklaas afschaffen? NEE.

Waar ik me wel weer héél druk om kan maken, zijn die halve zolen die we in Nederland hebben rondlopen die deze discussie juist wel racistisch maken! Wat een vuiligheid wordt er op internet en tv geroepen over, en tegen de voor- én tegenstanders van de Zwarte Piet. Mensen worden écht agressief tegen elkaar, dreigen met geweld om dit feest maar tegen te houden, of om dit feest juist door te laten gaan.

Ik hoop maar dat de intocht van Sinterklaas rustig verloopt en dan geen enkel kind in Nederland, van welke nationaliteit dan ook, getuigen hoeft te zijn van verstoring tijdens dit oh zo leuk KINDERfeest.

CarpeDiem

  1. #1 door Hanny op 12 november 2013 - 13:15

    Heel goed gezegd! Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen die iets tegen ONS Sinterklaasfeest hebben, moeten maar teruggaan naar het land waar ze vandaan kwamen. Ik denk dat ze daar slechter af zijn dan hier in Nederland.
    Laten we met z’n allen duimen dat de Sinterklaasintocht niet wordt verstoord. Dat zou ik dan discriminatie vinden. Discriminatie van de kinderen.

  2. #2 door Mrs. T. op 12 november 2013 - 18:29

    Amen! Ik wijdde er ook al twee blogjes aan. Wat een gedoe zeg.

  3. #3 door Wanda op 12 november 2013 - 18:44

    Hoewel ik zelf helemaal niks met het hele Sinterklaasgebeuren heb (en amper 5 was toen ik het wel al door had en daarna zijn we thuis al overgestapt op kerst…), vind ik het te zot voor woorden om een dergelijk kinderfeest te bestempelen als iets racistisch, kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. Het zijn juist de volwassenen die zich kinderachtig gedragen!

  4. #4 door iliveformydreams op 13 november 2013 - 11:51

    Amen!

  5. #5 door Elise op 13 november 2013 - 16:26

    Ik vind dat ook hoor. Maar degeen die het hardste klagen discrimineren het vaakst. Het discriminatie wordt te pas en onpas gebuikt en dan nooit positief .. Wie hebben het daar altijd over ?

    Ben er klaar mee ! Wil je het niet vieren, doe dat dan vooral niet maar laat andere in hun waarde !

  6. #6 door HansDeZwans op 14 november 2013 - 13:41

    Ondertussen heeft de Sint met zijn Pieten zijn intrede gedaan en dit is vrij normaal verlopen. Maar goed ook.

  7. #7 door guapa79 op 16 november 2013 - 14:53

    Ik kan ook niet geloven waar mensen zich druk om maken tegenwoordig, blijkbaar hebben we echt te weinig ‘echte problemen’!
    Het is bedoeld als kinderfeest en de laatste die discrimineren zijn kinderen, dus ik zou zeggen grow up, get over it en laten we er met z’n allen een leuk feest van maken!

  8. #8 door Deborah Hamar op 24 november 2013 - 10:07

    Precies. Het is een kinderfeest en dat moet zeker ook zo blijven.

    Wij accepteren toch ook het slachtfeest, offerfeest, suikerfeest, Holi en het hindoe nieuwe jaar (oid) Dus laat ons in ons eigen land lekker vieren wat we willen…

  9. #9 door Misseagles op 27 november 2013 - 07:33

    Volledig mee eens!
    Echt heel erg zonde dat er zo’n heisa omheen is gekomen met allerlei racistische uitingen over en weer…

Geef een reactie

