Ja hoor, ik ben er nog ….

Het is alweer 1,5 maand geleden dat ik hier wat geschreven heb. De reden? Druk met allerlei super leuke dingen, waar ik de komende tijd over ga vertellen. Maar het eerste leuke ding is wel de vakantie naar Bali! Mijn ouders waren 29 maart jl. 40 jaar getrouwd. En om dat te vieren wilden ze mijn broer, vriendlief en mijzelf meenemen naar Bali! Nou, daar zeggen wij geen nee tegen natuurlijk. We zijn 8 april tot 22 april weggeweest. En wat was het een super gave vakantie!!
201201110936350.ID_PRR_Klassiek_Bali_1346687859__fi_451x341x1x1De vlucht was wel erg lang! We hadden 2 tussenlandingen. Eerst 7 uur vliegen van A’dam naar Abu Dhabi. Toen 7,5 uur vliegen van Abu Dhabi naar Jakarta (Java). En vanuit daar moesten we overstappen naar een kleiner vliegtuig naar Denpasar (Bali), wat nog 2 uur vliegen was. Totaal 25 uur onderweg geweest, dat was héél vermoeiend!! We sliepen in Legian. We moeten echt even acclimatiseren, maar gaan al vrij snel de buurt verkennen. We genieten van de zonsondergang op Legian Beach en gaan een hapje eten. Daarna kwam toch echt de man met de hamer…. tijd om te slapen!

Dag drie verbleven we in Ubud. Vanuit daar bezochten we de prachtige tempel Tanah Lot waar een ceremonie aan de gang was en veel Balinese mensen in mooie kleding aanwezig waren. Super mooi om te zien. We bezoeken ook nog het vroegere koninklijk paleis en het apenbos. We waren gewaarschuwd voor de apen, ze kunnen nogal brutaal zijn. En dat hebben we geweten. Vriendlief zette nog voor de ingang zijn rugtas op de grond om losse spullen zoals petje en zonnebril weg te stoppen, komt er een aap aan die zijn rugtas rugtas vastgrijpt en er uiteindelijk met een zakje dropjes, die in een zijvakje zat, ervandoor ging.

Dag vier woonde we een traditionele Balinese dans bij, wat echt fascinerend was. We gaan naar een dorpje met diverse handwerkbedrijfjes. (Houtsnijwerk, zilversmederij, Batikfabriek, Koffie/thee plantage). Persoonlijk houd ik er niet zo van, want het is echt heel toeristisch. We bezoeken nog een tempel met heilig water en daarna gaan we nog even shoppen in de honderden kleine winkeltjes in Ubud.

IMG_0996Dag vijf beginnen we de dag met een ritje op de olifant. Ook toeristisch, maar vriendlief had dit nog nooit gedaan, dus gingen we toch op de olifant. We hadden een grappige mahout, een man uit Sumatra. We bezoeken het justitieel paleis in Klungklung, het kleinste stadje van Bali. Daarna gaan we weer naar een prachtige tempel, hoog in de bergen. Ook hier is een ceremonie aan de gang, waardoor we de tempel niet in mogen. Dat is wel jammer. We overnachten nu in Candidasa. Gelegen aan zee en aan een prachtig meer met bronwater uit de bergen.

De volgende dag is een vrije dag. Vriendlief en ik slapen uit en gaan ff in het zwembad. Mijn ouders en broer verkennen de omgeving en ’s avonds gaan we aan zee heerlijk eten.

Dag 7 vertrekken we naar Lovina. Het is een lange rit. Niet qua afstand, maar qua tijd. Het is zo’n 4 uur rijden. Onderweg stoppen we in een klein dorpje waar je een kijkje mag nemen hoe de mensen daar leven. Verder komen we door de bergen en lunchen ergens waar je normaal gesproken een prachtig uitzicht op de vulkaan Batur hebt, maar het is koud en mistig dus helaas… Onderweg stoppen we voor een mooi uitzicht.

IMG_1283Dag 8 begint vroeg, 6:00 worden we verwacht op het strand van Lovina. We gaan namelijk dolfijnen spotten. Dit is zo gaaf!! De dolfijnen gaan hier in de ochtend jagen op vis. Echt met tientallen bij elkaar.  Ook dit is toeristisch.. en denk wel 20 boten op het water, maar gelukkig zitten wij wat achteraf en kunnen echt genieten van de vele dolfijnen! Verder is deze dag vrij te besteden. We hebben een taxi geregeld en gaan naar een boeddhistische tempel (heb je maar heel weinig op Bali, ze zijn hier voornamelijk hindoeïstisch) en naar een zwavelbron.

Dag 9 gaan we weer een heel eind rijden. We gaan nu van Lovina naar Sanur, waar we de laatste 4,5 dag van onze vakantie zullen verblijven. We maken diverse stops: Git-Git waterval, watertempel, prachtige rijstvelden (staan op de lijst van Unesco) en een vlindertuin.

IMG_1534Dag 10 tot 14 brengen we door op Sanur. Een badplaats in zuid Bali. We hadden een mooi hotel 5 minuten lopen van het strand af. Het is na zo’n druk programma wel lekker om beetje uit te slapen en op het strand te lunchen, even wat winkeltjes te bekijken. Vriendlief en ik brengen 2 dagen alleen door. De een na laatste dag regelen we met z’n vijven nog een taxi naar Ulluwatu, waar een Ketjakdans gehouden wordt. Een vuurdans bij zonsondergang. Dit was wederom zeer bijzonder. Dit werd bij een tempel uitgevoerd en bij die tempel was wederom een ceremonie aan de gang. Dit blijft heel bijzonder om te zien. Deze tempel stond op een rots, en vanuit daar had je prachtig uitzicht.

En dag 15 was weer de lange reis naar huis. Maar wat een geweldige reis was dit! We hebben super genoten van mooi weer (de voorspellingen waren echt slecht, maar we hebben maar 2 regenbuitjes gehad), van lekker eten (je eet daar voor ± € 6,- à € 8,-), van vriendelijke mensen, van prachtige rijstvelden en van een goed gezelschap. (we hadden een groep van 8, wij met z’n vijven en nog 3 jonge meiden). Ik heb een aantal foto’s op mijn Flickr site gezet, dus neem gerust een kijkje.

1. #1 door Hanny op 12 mei 2013 - 15:26

Smullen van je prachtige foto’s! Een heel mooie herinnering voor je aan deze bijzondere reis. Jullie hebben veel gezien!

2. #2 door Wanda op 12 mei 2013 - 17:12

Eindelijk!
    Pfff, zo’n lange vliegreis… vond het laatst naar Barcelona, dik 2 uurtjes, al lang genoeg! Super lief van je ouders dat ze jullie hebben meegenomen op zo’n bijzondere reis, daar zullen jullie vast met veel plezier op terug kijken! Je foto’s zijn, zoals verwacht, prachtig!

3. #3 door liefmeisje1988 op 12 mei 2013 - 20:04

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad. Bali en Indonesië staan hoog op mijn lijstje om nog eens te bezoeken.

4. #4 door Annespike op 12 mei 2013 - 21:12

Gewoon geweldig!
    Wat een prachtige beelden laat je weer zien. Dat is toch echt puur genieten. 🙂
    Dat uitzicht daar op die klif. Adembenemend! Wat voor mooie plekjes er toch op deze wereld zijn.

5. #5 door Harriët op 13 mei 2013 - 05:47

Wat een prachtige reis hadden jullie zeg! Mooie foto’s heb je gemaakt ook!
    Geweldig dat je ouders dit deden ter ere van hun 40 jarig huwelijk. Mijn ouders zijn volgende week 50 jaar getrouwd. Zij doen het heel anders en geven een feestje.
    Zo’n ritje op een olifant lijkt me ook leuk. Alle toeristische dingen die jullie deden trouwens 😉
    Wel een erg lange reis zeg. Pfff Das valt idd wel tegen denk ik. Maar gelukkig stond er veel tegenover 🙂

6. #6 door iliveformydreams op 13 mei 2013 - 07:26

Oh heerlijk zeg!

7. #7 door ♥Inge♥ op 13 mei 2013 - 09:19

Oh geweldig dat jullie met elkaar op reis zijn geweest, en dat je ouders jullie meenamen, wauw!! Op Fb heb ik al heel veel foto’s gezien, allemaal even mooi! Het lijkt mij ook een prachtig land! Heerlijk nagenieten hoor!

8. #8 door Nicole op 13 mei 2013 - 11:30

Wat leuk om weer wat van je te horen en dan kom je binnen met zo’n pracht van een verhaal! Heerlijk om te lezen over jullie reis en wat een verwennerij zeg dat je ouders jullie meenemen! Genieten zeg!

9. #9 door Floor op 13 mei 2013 - 11:54

Oh, dan vallen mijn drie weken in het niets vergeleken met jouw anderhalve maand 🙂 Maar wat fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad op Bali. Heel herkenbaar blogje voor mij, leuk om te lezen.

10. #10 door Zuster Klivia op 13 mei 2013 - 13:19

Wow, gaaf zeg! Klinkt als een bijzondere en onvergetelijke reis!

11. #11 door Mrs. T. op 13 mei 2013 - 17:18

Wow, wat een gave vakantie. Hoorde gisteren van mijn ouders van een vrouw die haar kinderen en kleinkinderen voor haar 70ste verjaardag mee naar Marokko nam en nu dit. Ik moet mijn ouders toch maar ‘ns wat gaan bewerken. 😉

12. #12 door Mich op 15 mei 2013 - 05:38

Ik had je hier al gemist, maar wat een geweldige vakantie! Maar de reis lijkt mij ook erg vermoeiend, vorig jaar moest ik 12 uur vliegen en dat vond ik al een lange zit…

Leuk om alles te lezen!

13. #13 door Insoon op 15 mei 2013 - 07:49

Bijzonder om zo’n reis met het gezin te maken! Die reistijd is wat minder, maar verder klinkt het als een geweldig vakantie. Mooie foto’s!

14. #14 door Marcella op 18 mei 2013 - 15:59

Klinkt erg goed, lijkt me bijzonder om al dit moois te beleven samen met de familie! Prachtige herinneringen voor jullie allemaal!