Thuis

Sinds het begin van 2012 ben ik bij vriendlief gaan wonen. Vriendlief heeft een koopwoning, een jaren 30 huis in een zogenaamde arbeiderswijk/ volksbuurt. Het is een huis wat zeker niet mijn keuze zou zijn als ik een huis zou kopen. Het huis is oud, en natuurlijk heeft dat ook wel z’n charme, maar ik ben dan toch meer van de nieuw(ere) bouw en comfort. Dit huis is schreef! En dan bedoel ik ook écht schreef. In de woonkamer hebben we een hoogteverschil van de achterkant naar de voorkant van ± 12 cm.! Alle huizen in onze straat hebben dat overigens. De keuken die aangebouwd is, is niet goed geïsoleerd, en geloof me met deze weersomstandigheden is dat niet fijn! (En dan te bedenken dat de vorige bewoners is deze aanbouw een douche hadden… brrrr…). De huizen zijn behoorlijk gehorig! Op zich vind ik het niet erg om wat geluiden van je buren te horen, maar met een jong gezin naast je met 2 jonge meiden die behoorlijk kunnen krijsen dan is dat wel eens vervelend. Maar goed, we zitten hier wel erg goedkoop. En soms denk ik dat we er best wat leuks van kunnen maken, als we er wat geld in stoppen. Maar ja…. Op het moment dat ik dat denk, dan zijn er weer de irritaties m.b.t. de buurt die me dan echt weer ervan overtuigen dat we ooit op zoek gaan naar een ander huis. Het huis staat precies in dat gedeelte van de (lange) straat waar nog echt een volks cultuur heerst. In de zomer zitten regelmatig buren bij elkaar in de (voor)tuin, onder het genot van een glaasje alcohol en belachelijk harde muziek, tot in de late uurtjes te kletsen, schreeuwen en zingen. (En geloof me dat klinkt niet best na wat glazen alcohol en dan ook nog eens met muziek als ‘Sex met die kale’ en ‘Op een onbewoond eiland’). Maar nu zijn we er deze week achter gekomen dat het helemaal geen zomer hoeft te zijn om een gezellig samenzijn te hebben. Nee hoor, met temperaturen van -6 kun je het ook erg gezellig maken hoor…. *zucht*. Nee, dit is niet mijn huis/buurt… Dus ik weet niet wanneer (moet eerst een vast contract hebben) maar we gaan verhuizen!!

  1. #1 door Harriët op 18 januari 2013 - 09:25

    Een oud huis is best leuk…vaak wel sfeer enzo. Maar ook een nieuw huis heeft idd zo zijn voordelen natuurlijk. Beide zeggen niks over de buurt denk ik. Ons huis is niet oud, maar ook de buurt is niet alles. Qua mensen valt het best mee, maar er wonen 3 gezinnen met herdershonden die buiten slapen in hokken. In totaal 7 honden, dus als er eentje begint met blaffen of janken….tja dan beginnen ze allemaal. In de zomer erger dan in de winter, maar om elk weekend om 5 uur wakker te liggen baal ik ook wel vaak van. Maar verhuizen zit er voolopig iig niet in. Verder hebben we boven eigenlijk net te weinig ruimte. 3 slaapkamers. Maar ach, hoe lang duurt het en dan is Matthijs misschien we een keer het huis uit. WE zien het allemaal wel 🙂
    Fijn weekend hoor.

  2. #2 door Zuster Klivia op 18 januari 2013 - 11:48

    Hahaha, ik snap dat je met alle liefde dat huis achter je zou laten. Al is het ook alleen maar veel leuker om samen iets te kopen. Nu woon je toch bij hem in, gevoelsmatig. Tenminste: ik zou daar zelf wel last van hebben. Zo’n huis wordt nooit echt eigen.

  3. #3 door Mich op 18 januari 2013 - 11:52

    Oh ja ik snap wat je bedoeld, in zo’n buurt zou ik mij ook nooit thuis kunnen voelen. Kan je geen intentieverklaring krijgen? Op basis daarvan kan je ook al een financiering krijgen.

  4. #4 door Insoon op 18 januari 2013 - 13:12

    Tsja, woonplezier ligt voor een groot gedeelte aan de buurt waar je woont. Ik woon zelf in een flat waar bepaalde regels gelden. Over het algemeen wonen er aardige mensen, maar je hebt er natuurlijk altijd mensen bij die om 22.00 uur ’s avonds nog even gaan boren ofzo en geen rekening met anderen houden. Ook erg irritant, want in een flat hoor je nooit zo goed waar het vandaan komt.

    Het is wel een voordeel dat het een huurhuis is en jullie straks niet met verkoopproblemen zitten. Tot die tijd moet je er maar ’t beste van maken en tussendoor lekker op funda snuffelen 😉

    Geniet van je weekend!
    liefs Insoon

  5. #5 door Insoon op 18 januari 2013 - 13:47

    OT: jeetje, da’s ook wat dat mijn reactie verwijderd is. Maar ach, kan gebeuren 😉

  6. #7 door Hanny op 18 januari 2013 - 14:07

    Als je niet met plezier in een huis woont, om wat voor reden dan ook, kun je beter verhuizen. Alleen het probleem is nu natuurlijk wel dat je je oude huis moet zien te verkopen. En dat gaat momenteel niet zo een-twee-drie.
    Probeer je af te sluiten voor de herrie en blijf kalm. Dan kun je het misschien nog wel even uithouden.
    Sterkte!

  7. #8 door Mrs. T. op 18 januari 2013 - 14:54

    Het lijkt me een leuk huis zoals je het beschrijft met in ieder geval een zekere charme. Alleen jammer van de buurt. 😦

  8. #9 door liefmeisje1988 op 18 januari 2013 - 15:15

    Ik kan mij wel voorstellen dat je daar niet echt op je plek bent. Ik zou ook niet in bepaalde buurten willen wonen, puur omdat ik mij er niet veilig voel. Ik hoop dat je wens uit gaat komen en dat je ooit ergens anders kunt gaan wonen.

  9. #10 door iliveformydreams op 18 januari 2013 - 15:19

    Oh kan me goed voorstellen dat het niet echt je plek is…

  10. #11 door Wanda op 18 januari 2013 - 16:10

    De buurt verhoogt inderdaad wel je woonplezier. Wij wonen ook in een oud huis en op zich zou ik best willen verhuizen maar de buurt is prima, dicht bij het centrum en het is vrijstaand, dus niks geen last van de buren. Mijn ouders woonden jaren geleden ook in zo’n buurtje waar bij de zomerdag iedereen buiten zat te tetteren, dat heeft 2 zomers toen geduurd toen waren ze er wel klaar mee….

  11. #12 door Nicole op 19 januari 2013 - 07:08

    Hmm ik zie Insoontje zeggen dat t fijn is dat het een huurwoning is ivm verkoop enzo, maar ik lees toch echt in je berichtje dat hij een koopwoning heeft.. Of lees ik nu helemaal verkeerd? Haha..

    Maar goed, ontopic.. Wij wonen eigenlijk hartstikke goed qua buurt, hebben alleen een buurvrouw die al klaagt als ik op een zondagmiddag de muziek harder heb dan volume 5 (en 100 is max zeg maar dan snap je hoe zacht de muziek staat) terwijl wij juist enorm veel last hebben van haar wanneer zij naar haar kinderen loopt te schreeuwen. Maar goed, ons huis is te klein dus hier blijven wonen kunnen we sowieso niet voor altijd.. Das dan weer jammer..

    Maar dat gezellig buiten zitten in de zomer, dat doen wij eigenlijk ook.. Niet in de voortuin want die hebben we sowieso niet haha, maar lekker op t dakterras en dan idd kletsen.. in t weekend wordt dat soms wel een latertje, als de buurvrouw tenminste niet loopt te schreeuwen dat we naar binnen moeten en doordeweeks is t om 10 uur klaar…

  12. #13 door Deborah Hamar op 19 januari 2013 - 09:16

    Ik snap je frustratie!! Ben zelf totaal geen volksmens en zou mij daar niet op mijn plek voelen. Hopelijk heb je snel een vast contract en kun je op jacht naar jullie droomhuis!!

  13. #14 door Patty op 19 januari 2013 - 12:05

    Zoooooooooo herkenbaar. Ons huis staat inmiddels 16 mnd te koop. De geweldige (vergelijkbare) sfeer in die omgeving heeft ons doen besluiten vorige maand alvast te verhuizen, dichter bij het werk van mijn man. Dat geeft ons nu een tijdje dubbele lasten, maar na een maand kan ik zeggen; DUBBEL EN DWARS WAARD.
    Nu een vrijstaand huis gehuurd voor minimaal een jaar in een gezellig dorp, waar je als je wilt veel contact kan hebben of gewoon lekker je eigen ding doen 😉

  14. #15 door Floor op 20 januari 2013 - 12:39

    Herkenbaar, ook mijn buurt is verre van geweldig en de buren ook. Ik woon heel klein, heb alleen een kamer en deel de overige voorzieningen met m’n huisgenoten. Aan de andere kant is het huis netjes en ik betaal amper huur. Ik blijf hier dus nog wel even hangen tot ik wat gespaard heb.

  15. #16 door Marcella Molenaar (@MarcellaTweet) op 21 januari 2013 - 08:07

    Klinkt niet fijn nee… Wat vervelend dat het geen fijne buurt is. Ik hoop dat jullie snel wat anders kunnen vinden wat wel meer naar wens is!

  16. #17 door Annespike op 21 januari 2013 - 19:05

    Ai dat is wel heel vervelend inderdaad… 😦
    Balen zeg dat het zo moet.
    Hopelijk kunnen jullie snel verhuizen!

  17. #18 door Elise op 22 januari 2013 - 10:56

    Buren kunnen je leven zo tot een hel maken. Ik hoop dat de mijne snel ophoepelen .. het zijn van die alternatievelingen die hun kinderen alles laat doen. Incl trappen oprennen, voetballen alles. Maar huilen en klappen vallen er ook. Vervelend dus en een huis verkoop je niet zo snel meer tegenwoordig, helaas.

Geef een reactie

